Propozicije učešća u projektu - Jugosloveni na Eurosongu 2012.
Stručni žiri iznosiće svoje komentare, a vi dragi muzički sladokusci pored komentara imate tu privilegiju da naše predstavnike ocenite na skali od 1 do 10. Od danas pa svakog narednog dana razmatraćemo po jednu kompoziciju, 26. Maja, na dan početka finalne večeri Eurosonga, preračunaćemo vaše ocene, i na taj način dobiti sliku, čije će to delo, potencijalno, evrovizijska publika i žiri najviše da pozdravi.
Molim vas još jednom bez ružnih reči i širenja lokal-patriotskog duha, jer MUZIKA NE POZNAJE GRANICE!!!
1. Slovenija
Predstavnik: Eva Boto
Naziv kompozicije: Verjamem
Autor kompozicije: Vladimir Grajić
U nastavku pročitajte komentare strućnog žirija koga čine: Marija Mihajlović ( vokalni umetnik i studijski muzičar-izvodjač), Slobodan Todorović ( urednik portala E S C Serbia ) i Igor Vlahović ( novinar-kolumnista, muzički saradnik i kantautor).
Marija
Mihajlović - vokalni umetnik, profesionalni studijski muzičar - izvodjač
Prelepi vokal Eve Boto u pesmi koja je mešavina Molitve,
Beuty Queens i za ne verovati izraza Jelene Tomašević. Drama, tragedija... svi su na Titaniku... Kao neki
provereni šablon za dobru baladu koja bi imala visok plasman na ovom
takmičenju. Da li će i ove godine taj "recept" biti presudniji od
izraza umetnika i poruke koju nam prenose?… videćemo.
S
obzirom na to da su probe u Bakuu već uveliko u toku i da sam video deo nastupa
i izvođenja slovenačkih predstavnika, moram da priznam da je moj utisak o ovoj
pesmi prilično sazreo od momenta kada sam prvi put čuo pesmu na nacionalnom
finalu. Onaj konačni utisak i mišljenje o pesmama verovatno će biti najbolji po
završetku Evrovizije jer se tek tada sve slegne kao prašina, a stekne i
celokupni utisak.
No
ipak, stilski, muzički, pevački i aranžmanski gledano, mislim da Slovenija nije
ponudila Evropljanima ništa što već nije viđeno. To svakako ne mora da bude
mana, ali je po mom mišljenju veliki nedostatak što sve, apsolutno sve, u i oko
ove pesme previše, liči na "Molitvu". Verovatno znate da je
kompozitor pesme "Verjamem" Vladimir Graić, autor naše pobedničke i
malopre pomenute "Molitve", te velika sličnost i ne čudi.
"Verjamem"
je pesma koja bi mogla dobro da prođe na takmičenju, jer takve aranžmanski ukomponovane
pesme sa gradacijom i dramatičnim vrhuncem na samom kraju (mnogi su takvom
žanru nadenuli ime "balkanske balade"), ostavljaju dobar
efekat. Nisam siguran da li će evrovizijska publika na isti način podržati
dve slične stvari, a glasanje žirija, bez obzira na svoje dugogodišnje
evrovizijsko iskustvo, nikako ne umem da predvidim niti da naslutim.
Ukupno
gledano, Slovenija je poslala jednu veoma pristojnu pesmu sa kojom ne mogu da
računaju na visok plasman, ali ni na dno tabele. Mislim da im se smeši finale,
a tamo bi opet mogli da se nađu u sredini tabele. Najbolji detalj ovogodišnjeg
slovenačkog učešća je svakako Eva Boto, koja uprkos godinama i neiskustvu,
odiše samouverenošću i sigurnošću. Njen dobar, moćan i siguran glas, kao i
ponašanje, stvari su koje me najviše vežu da ponovo imam dobro mišljenje o
slovenačkom izboru. Srećno!
Igor
Vlahović - novinar-kolumnista, muzički saradnik, kantautor
Za sve koji prate stvaralaštvo ex
jugoslovenske pop scene, evidentno je da kompozicija ,,Verjamem,, u izvodjenju
Eve Boto, koja će ove godine predstavljati Republiku Sloveniju na Eurosongu
neopisivo podseća na kompoziciju “Molitva”, sa kojom je Marija Šerifović
2007. godine odnela ubedljivu pobedu. Sve do mere da se govori o
potencijalnom plagijatu.
Inače “Molitva” je u čisto muzičkom smislu
prilično jednostavna pesma,- melodijsko-harmonska linija uredjena je po, u
globalu, čisto šablonizovanom poretku osnovnih harmonskih veza i melo-ritmičkih
figuracija, tipičnih za more, slengovski rečeno, limunadičarskih pesmica
zabavne muzike s’kraja 80-ih godina,…dok njena težina leži u vrlo
kvalitetnom, dramaturški komplesnom tekstu, kao i, pre svega, Marijinoj
maestralnoj i moćnoj interpretaciji, kakva predstavlja dokaz da se i od kranje
standardizovanih kompozicionih postupaka može napraviti čitavo jedno
remek delo, koje će potom kod ogromnog broja slušalaca izazvati vrlo
snažne doživljaje i emocionalne reakcije.
No, teško da bi ovako nešto moglo da se
kaže i za ,,Verjamem,, .
Naime, šablonski duh čisto muzičkog dela kompozicije, ovde u
potpunosti dolazi do izražaja. Jeste da mlada pevačica poseduje veliki talenat
i da je u interpretativno-tehničkom smislu izuzetno kvalitetna, počevši od
melodijske i ritmičke preciznosti, preko kvaliteta dikcije, do osećaja za
fraziranje, dinamičko i kolorističko nijansiranje,…Čuje se čak i ono što izlazi
iz domena analitičkog pristupa muzičkom delu,…čuje se ta emocija, ali njenom
lirskom sopranu prirodno nedostaje izražena energičnost, pa čak i agresivnost u
vokalnom izrazu, kao zapravo neophodan modus kojim bi se podigla
efektnost i, uostalom, celokupan estetski kvalitet jedne ovako krajnje
standardziovane kompozicije. Takodje, dodatan problem stvara neadekvatan izbor
tonaliteta, koji je, imajući u vidu spomenuti, umilan Evin lirski sopran, morao
da bude najmanje za jedan stepen viši. Ovako, na momente, posebno na početku,
mlada pevačica, ne baš u nekoj velikoj meri, no ipak, deluje intonativno
nesigurno, a što u živom izvodjenju, odnosno pod uticajem treme, vrlo lako može
da proizvede probleme podrhtavanja glasa, nestabilnog ispevavanja reči, kao i
distoniranja.
Dramski
efekat u završnom delu kompozicije, takodje je ostvaren po klasičnom šablonu
dramatike u okviru lakih pop pesama jugoslovenske muzike, kakav podrazumeva:
-
u kontekstu akustičke
dinamike jači tetman pratećih instrumenata, posebno udaraljki,
-
pevanje melodije po
principu varijacija na temu strofe i/ili refrena, obično produžavanjem krajeva, i najčešće, uz daleko
naglašeniju trileraciju, koja u većini slučajeva predstavlja, upravo ključnu stavku drame,
-
kao i princip
dijalogiziranja pevačkog parta i pratećih vokala.
Pored toga što ovakav dramaturški postupak u pop muzici smatram, pa blago je reći izlizanim, na nivou manirskog, dodatni arugment za bespotrebnost njegovog postojanja, na tlu kompozicije kojom se bavimo, vidim u Evinom prilično svedenom vladanju trilerima, dok prateći vokali, iako organizovani po skoro identičnom principu kao u Molitvi, za razliku od moćnih Kvinsica, zvuče krajnje mlohavo, plitko i neubedljivo.
Pored toga što ovakav dramaturški postupak u pop muzici smatram, pa blago je reći izlizanim, na nivou manirskog, dodatni arugment za bespotrebnost njegovog postojanja, na tlu kompozicije kojom se bavimo, vidim u Evinom prilično svedenom vladanju trilerima, dok prateći vokali, iako organizovani po skoro identičnom principu kao u Molitvi, za razliku od moćnih Kvinsica, zvuče krajnje mlohavo, plitko i neubedljivo.
Jedino što je u orkestracijskom
smislu sve korektno odradjeno. Nema neočekivanih odskakanja, u smislu toga da
instrument i/ili grupa instrumenata na nekom mestu nadjača vokalni deo, dok se
isključivo zbog jasne strukturalne odredjenosti, za instrumentalne solaže, koje
se ovde nalaze u rukama
ljudskog glasa (devojka iz grupe
pratećih vokala, na neutralnom slogu izvodi vokalizu) može reći da
poseduju odredjeni vid tematske autonomnosti, no odsustvom novih motiva, i
ozbiljnijeg motivskog rada, kao i jednoglasnim, pa još i krajnje mlohavim i
neubedljivim izovdjenjem, daleko od toga da sad nešto značajno mogu da doprinosu celokupnoj dinamici kompozicije.
Sve
u svemu, mišljenja sam, da “Verjamem “ nema nekih velikih šansi za
dobar plasman na predstojećem Eurosongu, i sasvim sigurno tvrdim kako,
nažalost, neće ostaviti značajnog traga u jugoslovenskoj muzičkoj baštini.
Jednostavno, reč je ne o plagijatu Molitve, već o, kako to imam običaj da
kažem, kompoziciji plagijatorskog žanra. Imamo ih za izvoz. U početku deluju
lepo, hitično, ali se, pod presijom neke nove, gotovo identične, taj lažni sjaj,
kakav reflektuju, ubrzo izgubi.
Eva je tip pevača koji, kako već rekoh, u
interpretativno-tehničkom smislu zvuči veoma kvalitetno, ali svakako da bi, na
jedan daleko ozbiljniji način, u budućnosti morala da se, brižljivo birajući
neplagijatorske kompozicije po svom senzibilitetu, posveti izgradnji sopstvenog
umetničkog identiteta. Zaslužuje mnogo kvalitetnije, i tematski kompleksnije pesme.
meni se pesma svidja, bas je nezna i romanticna
ОдговориИзбришиocena 9
nije losa pesma emotivna je ali daleko je od molitve eva je preslatka i jako lepo peva
ОдговориИзбришиocena 8
dobra pjesma
ОдговориИзбришиocena 9
ОдговориИзбришиSlazem se uglavnom sa zirijem ali malo su prestrogi
ОдговориИзбришиdevojka je harizmaticna i pesma mozda nije nesto wau ali ulazi na prvo slusanje eva je preslatka
ocena 9
ziri je super obrazlozio cisti plagijat molitve. devojka lepo peva, ali je u senci molitve,mlako skroz.
ОдговориИзбришиocena 6
Slovenci su prosle godine imali bas dobru pesmu. Ova pesma je bas plagijat Molitve. Slozila bih se da zvuci neuverljivo. Nasa je bolja. Zeljko do pobede. Ocena 5
ОдговориИзбришиOdusevljen sam ovom idejom, bez obzira na cinjenicu da je Eurosong poslednjih godina (cast izuzecima)postao rutinsko tkamicenje da ne kazemo farsa... Apsolutno se slazem sa obrazlozenjem zirija, posebno sa strucnom analizom gospodina Vlahovica, koji je apsolutno kompetentan da ocenjujee, s obzirom na njegovo muzicko obrazovanje tj. zavrsenom Muzickom akademijom... Sto se tice same predstavnice Slovenije Eve Boto. moj prvi utisak je bio da slusam Molitvu u novom aranzmanu... Zaista ne razumem tu potrebu da svi lice jedni na druge... Sto rece gospodin Vlahovic vec izlizano i sablonski od trilera pa do same kompozicije... Buduci da svake godine pratim Eurosong posebno predstavnike ex YU republika, primetio sam da Slovenija iz godine u godinu luta s izborom kompozicije... Svi se naravno secamo kompozicije Cvet s juga izvedene 2008. godine u Beogradu... To je bio jedini put kada je Slovenija uspela da se plasira u zavrsnicu Eurosonga... Uprkos svemu zelim im srecu i ove godine, devojka je mlada i veoma talentovana, pred njom je tek karijera i uspeh... Eurosong je samo prvi izazov... Ocena 7... Hvala na paznji...
ОдговориИзбришиSlazem se sa clanovima zirija.Marija je fantastican vokal i jedna od nasih najboljih pevacica, savrsen komentar. Slazem se i sa gospodinom Todorovicem. Igore legenda si. Jedva cekam Evroviziju, konacno da se desi nesto lepo. Sta drugo za Evu da kazem osim da se slozim sa clanovima zirija.Neubedljivo,plagijat Molitve,kako Igor rece kompozicija plagijatorskog zanra.Dosta nam je toga.Ni ostali predstavnici me bas ne fasciniraju,osim Maje Sar koja ima prelepu baladu za sva vremena i Rambo je originalan. Ocena za Sloveniju, 8 posto Eva prelepo peva,mlada je i treba joj podrska, ali kako Igor rece morace da radi da bi stvorila svoj identitet.
ОдговориИзбришиMarija puno pozdrava iz Niša. Kada ćete da snimite autorski album.Kako rekoše komentatori pre mene slažem se sa Marijom i Igorem. Očekivala sam više od Slovenije.Eva stvarno lepo peva,ali pesma je plagijat.Molitva,Jelena Tomašević,Bjuti Kvins.Svi ostali predstavnici su mi bolji.
ОдговориИзбришиOcena za Sloveniju je 7
Marija posebno Igore prestrogi ste. Pesma stvarno podseca na Molitvu ali koliko je takvih plagijata pa ih niko ne dira. Eva je bas toplo otpevala i dirnula me je. Mlada je devojka pred njom je tek buducnost. Dajem joj 10
ОдговориИзбришиneuverljivo totalno slazem se sa uvazenim zirijem da eva boto lepo peva ali isto tako se slazem da je pesma plagijat eva je slatka devojka,mlada,pred njom je tek uspeh i sigurno ce proci u finale moja ocena je 9
ОдговориИзбришиŠto reče komentatorka pre mene Igore i Marija stvarno ste prestrogi. Kao da je sad Eva jedini plagijat na Evroviziji. Devojka ima prelepu boju glasa, harizmu, prelepo peva i dobar nastup.Od mene cista 10
ОдговориИзбриши